Fotografia sau scrierea cu lumina, asa cum se traduce din limba greaca, este una dintre cele mai vechi forme de redare a momentelor din viata oamenilor. Unele dintre aceste momente pe care ne dorim sa le pastram pentru eternitate sunt surprinse in cadrul competitiilor sportive, cu ajutorul unor fotografi specializati.Unul dintre acesti fotografi specializati este Ana Maria Oancia, fotograful ce insoteste sportivii Romaniei la marile competitii sportive internationale. Am incercat sa aflu, pentru dumneavoastra, cititorii nostri, ce se afla in spatele reusitei unei fotografii de sport si actiune.

 

Rep. : In cateva cuvinte, spune-ne cate ceva despre omul Ana Maria Oancia.

A.M.O. : Omul din spatele aparatului este simplu si foarte ambitios, asa cum am demonstat de – a lungul timpului .

 

Rep. : Cum ai descoperit fotografia in general si cum de ai ales fotografia de sport, un gen de fotografie ce, credeam eu, este mai degraba unul preferat de barbati ?

A.M.O. : Am inceput aceasta pasiune alaturi de un prieten, pe parcusul timpului am crezut ca fotografia de concert imi este menita mie, ignorand ramura pe sport . La un moment dat m-am dus la un concurs de canotaj si un prieten de familie mi-a dat aparatul lui sa ma joc cu el, de atunci m-am indragostit pe loc, am gasit fericirea sufletului cat si impacarea. Cum eu lucrez intr-o lume unde guverneaza barbatii, destul de greu, dar nu imposibil, am ajuns la nivelul la care am resuit sa le demonstrez ca si femeile pot sa faca asta .

 

Rep. : Dar, pe intelesul nostru, ce inseamna de fapt “fotografia de sport “ ?

A.M.O. : Fotografia de sport inseamna viteza , adrenalina , atentie . As putea spune ca este una din ramurile cele mai provocatoare, cat si solicitante, deoarce iti solicita anticiparea , reactia la viteza , trebuie sa umbli sa gasesti mereu unghiul cel mai bun.

 

 

Rep. : Pentru acest gen de fotografie, ar fi necesar un echipament fotografic …. mai special ?

A.M.O. : Pentru incepatori as recomanda un aparat cu care sa faca practica multa; dupa ce isi invata aparatul efectiv pe de rost si reuseste sa il foloseasca 100% , atunci as recomanda aparatale profesionale. Cateva exemple : Sony A9 , Canon 1dx 3, Nikon d6, iar la obiective, teleobiective , wide , depinde de sport . Da, este necesara aparatura speciala, deoarce ai nevoie de viteza si sa denclasezi cat mai repede .

 

Rep. : Sa vorbim putin despre setarile aparatului de fotografiat. In acest domeniu, al sportului, trebuie un timp de expunere mai scurt? Se recomanda fotografierea in rafala ?

A.M.O. : Aici depinde foarte mult de sport; la unele sporturi iti este permis sa ai un timp foarte scurt, un exemplu gimnastica ritmica , canotaj etc., dar sunt si sporturi unde ai nevoie de un timp mai lung, deoarece nu stii ce se intampla, cum va cadea, unde se duce . As recomanda rafala atunci cand este un sportiv foarte important si nu vrei sa pierzi momentul, dar, in general, nu o recomand.

 

 

Rep. : Inainte de a fotografia un eveniment sportiv, este necesar sa te documentezi cu privire la acea ramura sportiva , pentru a putea anticipa si surprinde momente de neuitat ?

A.M.O. : Da, este necesar sa te documentezi, sa citesti un pic si sa te uiti la niste documentare, sa stii efectiv cu ce ai de a face .

 

Rep. : Ai un sport preferat pe care il fotografiezi ? Il si practici ?

A.M.O. : Nu as putea sa aleg un sport preferat, dar as face un top 3 : atletismul , sariturile cu ski , motosportul/motocross .

 

Rep. : Dar pana la acest moment ai un sport pe care iti doresti foarte tare sa il fotografiezi si inca nu ai reusit ?

A.M.O. : Imi doresc foarte mult sa ajung la Formula 1 .



Rep. : Care este sportul cel mai greu de fotografiat ?

A.M.O. : As putea spune atletismul, deaorece incep 3 probe deodata si tu trebuie sa fii la fiecare in parte .

 

Rep. : Iti mai amintesti prima competitie sportiva la care ai fost fotograf oficial ?

A.M.O. : Da imi amintesc, a fost la drift un Grand prix unde a inceput o ditaimai furtuna. Atunci am ramas eu si pilotii pe traseu .

 

Rep. : In viata de fotograf sportiv, care a fost cea mai grea situatie pe care ai intampinat – o ?

A.M.O. : Momente grele sunt mereu, dar depinde de tine cum poti sa le treci . O intamplare urata de care si acum imi aduc aminte a fost atunci cand mi s – a ars laptopul si am pierdut tot ce muncisem in acele zile .

 

Rep. : Dar cel mai comic moment ?

A.M.O. : Cea mai comica intamplare a fost cand mi s-au rupt blugii la spate si nu stiam cum sa mai ajung in camera si sa trec de sportivi .

 

Rep. : Exista comunicare intre fotograf si sportivi, atunci cand sunt pe teren ?

A.M.O. : Da, exista comunicare intre sportiv si fotograf; as putea spune multe aici, dar o sa ma rezum la o singura idee. In timpul concursului exista acel schimb de priviri intre sportiv si fotograf; cateodata chiar ii ajuta, le da incredere si singuranta, nu stiu cum sa descriu, asta trebuie sa simti.

Rep. : La majoritatea genurilor fotografice fundalul este destul de important in reusita fotografiei. In cazul fotografiei de sport putem vorbi despre asa ceva ?

A.M.O. : Asa este, fundalul este destul de important; in cazul fotografiei de sport trebuie sa fie simplu, cu sponsori, ori sa zica o poveste.

 

Rep. : Daca ar fi sa o iei de la inceput, ce greseli consideri ca ai facut in viata de fotograf de sport, sau altfel spus, care sunt greselile frecvente pe care le face un fotograf de sport ?

A.M.O. : Greselile pe care le face un fotograf de sport sunt legate de somn, deoarece noi fotografii de sport nu prea dormim. Greseli legate de fotografie, as spune pozitia unde se aseaza fotograful, pentru ca asta conteaza cam 80% .

Rep. : Ce consideri, este fotografia de sport un mijloc deosebit de important in promovarea sportului, in general ?

A.M.O. : Este unul dintre cele mai importante mijloace de a promova sportul in ziua de astazi, deoarce este pe cale de dispartitie.

Rep. : Cum vezi tu fotografia de sport in viitor ?

A.M.O. : Sunt realista, usor usor va muri, dar daca eu si colegii mei vom munci si nu o lasam sa moara, totul va fi bine .

Rep. : La momentul actual, consideri ca se poate trai doar practicand acest gen de fotografie ? Se vinde fotografia de sport ?

A.M.O. : As putea spune si da si nu . Depinde ce oferi, ce livrezi .

Rep. : Dar pentru a putea participa la o competitie sportiva in calitate de fotograf oficial, este necesara o sponsorizare, sau clubul sportiv asigura cheltuielile necesare ?

A.M.O. : Desigur ca exista, depinde cu cine faci contractul . Desigur ca ai nevoie de sponsori, dar in ziele de astazi este cel mai greu sa gasesti un sponsor . Pe sponsori nu ii mai intereseaza ca reprezinti Romania ori ajuti pe altii, ei se bazeaza cu totul pe altceva .

 

Rep. : La final, exista o emotie in fotografia de sport ?

A.M.O. : Desigur ca exista o emotie in fotografia sportiva, este ceea ce iti transmite sportivul, iar tu incerci, ca si fotograf, sa surprinzi si sa transmiti publicului. Este greu de facut, dar nu imposibil. 

Ana Maria, esti un om deosebit, am apreciat foarte mult modestia ta. Iti doresc mult succes pentru toate proiectele viitoare si, cine stie, poate dupa acel concurs de Formula 1 la care vei fi fotograf, ne mai acorzi un interviu.

Un articol de Angela Codrina Bocse