Membru al Uniunii Artistilor Plastici din Romania – sectia pictura, Sever Moldovan ne-a facut onoarea de a ne destainui cateva “secrete” ale vietii de Pictor – fotograf.

 

R : Pentru inceput, cateva cuvinte despre omul Sever Moldovan. SM : Sunt un artist vizual, pictor si fotograf. Profesia de baza, cea care mi-a asigurat traiul de zi cu zi, este cea de inginer constructor. Mda, o sa strambe din nas si pictorii si fotografii, dar sunt obisnuit cu reactii de acest fel din partea unor colegi din breasla artistilor plastici. Am fost elev al Liceului de arte plastice Romul Ladea din Cluj. Absolut din intamplare am ajuns la Facultatea de constructii din Cluj. Pasiunea pentru arta m-a insotit tot timpul. Am expus lucrari de arta plastica, desen si pictura, in expozitii personale si expozitii colective. Dupa 1989, am urmat cursurile Academiei de Arte si Design Cluj ( mai bine mai tarziu decat niciodata). Sunt membru al Uniunii Artistilor Plastici din Romania- sectia pictura.

– Expozitia ,,PERSPECTIVE DIN ARCADIA”-Galeria Stefan Luchian din Botosani

R : Esti unul dintre cei care imbina cele doua arte, pictura si fotografia. Care consideri ca este diferenta intre ele ? Ce surprinde fotografia in plus sau in minus fata de pictura ?

SM : Ambele sunt din categoria artelor vizuale. Sunt doua moduri diferite de realizare a unei imagini. In fotografie mijloacele tehnice sunt preponderente, aparatura si programele de editare, iar in pictura primeaza creativitatea. In cazul picturii emotia traita in actul de creatie este determinant.

– Intr-o zi de vara la Tihuta.

 

  R : Ce-a fost mai intai: fotografia sau pictura ?

SM : Chiar si cronologic, a fost pictura. Intai, asa cum face oricare copil, a fost acea mazgaleala cu un creion, ca un mod nativ de exprimare. Pasiunea pentru arta plastica a venit o data cu scoala si constientizarea ca am talent. Am urmat cursurile unui liceu de arta, asa cum spuneam la inceputul discutiei noastre, fapt care mi-a determinat pasiunea si cursul vietii, as putea spune.

Nostalgie

R : Care sunt calitatile pe care trebuie sa le aiba un pictor ?

SM : Desigur, daca nu ai indemanare (talent) in a desena si colora frumos nu are rost sa te gandesti la pictura. Foarte important este sa faci un pic de scoala, educatie estetica, asta in cazul in care nu esti genial, asa cum in istoria artelor plastice ni se ofera multe exemple. Scoala te invata ceea ce trebuie sa urmaresti si sa faci in arta.

Strada Ungureasca, desen, sepia/ hartie

R :  Dar ce presupune procesul pictarii unui tablou pas cu pas ?

SM : Formarea intr-o scoala de arta gimnaziala sau academica, studiul prin vizionarea de expozitii in galerii, muzee, albume de specialitate, filme si desigur munca asidua, aproape zi de zi. Mijloacele tehnice de creatie: suportul ( panza, carton, hartie, etc…) culori si altele, si desigur ,,muza” mijlocesc si acestea un rezultat bun al actului de creatie. Inspiratia care vine de la ,,muza” e doar o poveste, parerea mea. Poate ca e valabila pentru poetii care scriu poezie de dragoste, gandindu-se la farmecele femeii….Dar, pentru mine ,,muza” este munca, tot cu litera ,,m”, iar inspiratia vine exersand permanent si cu pasiune vibratia liniei si armonia culorilor.

Curtea interioara; desen, carbune/carton

  R :  Cam cat timp iti este necesar pentru ca un tablou sa fie gata ?

SM : Ca sa citez un confrate pictor, un tablou este gata cand il vinzi, pana in momentul in care te desparti de lucrare ai tendinta de a mai adauga o tusa de culoare intr-un alt moment de inspiratie (divina). Ca durata de timp, in ore sau zile, mi-este dificil a spune, pot fi si cateva ore dar si multe zile, in functie de dimensiunile lucrarii si complexitatea acestuia; de inspiratie, de starea de emotie si de mijloacele tehnice ( acuarela, tempera, acrylic sau ulei…)

R :  Lucrezi la mai multe tablouri in acelasi timp ? 

SM : Da. Incep lucrul la pictura, este o prima faza de compozitie si eboșa in culoare. Dupa uscarea culorii, a vopselei revin periodic ori de cate ori imi vine inspiratia sau nevoia de a continua.

R :  De unde te inspiri în realizarea tablourilor, ai anumite surse de inspirație, din fotografiile pe care le faci sau așterni pe pânză emoțiile și trăirile lăuntrice?

SM : Surse de inspiratie,… da, din lumea ce ne inconjoara, oameni, spatii si lumea interioara: ganduri, senzatii, idealuri, vise… etc. Fotografia este o sursa foarte la indemana, mai ales pentru cineva care si face fotografie. Imaginea fotografica are picturalitatea ei, important este ce preiei in lucrarea de pictura din fotografie, cum abordezi tema, subiectul si obiectul artistic, mijloacele de creatie fiind altele, mai controlabile in arta plastica.

Furtuna pe Lacul Colibita

R :  Care este tabloul tău preferat de până acum?

SM : Nu am. Se poate intampla ca la momentul finalizarii unei lucrari ( tablou) aceasta sa fie o lucrare preferata, dar cu timpul te atasezi de o alta lucrare de curand realizata.

R : Si care este fotografia facuta de tine pe care pur si simplu o iubesti ?

SM : Nu am, si nici nu cred ca o sa ma limitez vreodata la o fotografie, desigur sunt pentru o perioada unele care ma incanta, dar fac altele si preferintele se schimba.

Undeva in Pasul Mestecanis

R :  Pana la acest moment ti-ai facut autoportretul si daca da, ce ti se pare mai greu, sa pictezi pe cineva sau sa iti faci autoportretul ?

SM : Am facut si una si alta, si portretul unei persoane si autoportretul. Dificil e si una si alta. Sub anumite aspecte e mult mai dificil decat in fotografie. Realizarile in pictura sau fotografie se fac diferit; in pictura factorul care dicteaza-determinant este sensibilitatea-factorul sensorial, emotional, iar in fotografie determinant este factorul tehnic (sensorul aparatului, lumini, cunostiintele in domeniu, etc)

R : Stiu ca ai avut multe expozitii. De obicei combini cele doua arte in cadrul aceleiasi expozitii ?

SM : Nu am incercat acest experiment pana acum, de a expune publicului creatii picturale si fotografice in cadrul aceleasi expozitii. Am cunostiinta de acest experiment, dar erau doi creatori, un pictor a realizat lucrari de arta dupa imagini fotografice. Poate fi ca exemplu: Gilbert Platinca si Jeno Major. Cred ca ar fi nepotrivit ca eu sa incerc sa reproduc in pictura o imagine fotografica realizata tot de mine. Ca formatie artistica, la mine primeaza pictura. Eu spun despre mine ca fotografiez ca un pictor. Cadrul incadrat in vizorul aparatului foto este analizat de ochiul si memoria vizuala a pictorului. Uneori se deruleaza in memorie, in foarte scurt timp de la incadrare pana la declansarea opturatorului o imagine vazuta in vreun muzeu sau album de arta.

Expozitia ,,PERSPECTIVE DIN ARCADIA”-Galeria Stefan Luchian Botosani

R :  Crezi că pictura este suficient de apreciată în România? Dar fotografia ?

SM : Nu stiu la ce sa ma raportez, ca vizionare sau ca vanzare. Dupa cum spuneam, secretul in toate realizarile este ,,munca” si cum munca nu e suficient de apreciata, preferandu-se comoditatea si oportunitatea la modul de ati asigura un trai bun, nu stiu daca arta, in cazul nostru pictura si fotografia sunt apreciate. Da, de catre cei care creaza arta, sunt apreciate. Publicul care vizioneaza o expozitie de arta vizuala apreciaza lucrarile, in masura si modul in care are educatie estetica vizuala, asa cum este si in muzica, teatru sau film. Gusturile sunt un mod in care ne manifestam in fata unei lucrari de arta, iar educatia culturala este cu totul altceva, cea care ne da posibilitatea se ne exprimam atitudinea vis-à-vis de aceasta.

Pasajul IV-PONTIS URBIS

 

R : Picturile tale iti aduc si satisfactii financiare ? Crezi ca in Romania, in momentul actual socio – economic, se poate trai doar din pictura si fotografie ?

SM : Am avut sansa ca veniturile din comercializarea lucrarilor de pictura sa nu conteze, am facut-o mereu din pasiune. Asta iti da o mare libertate de exprimare si de atitudine. Nu se poate trai numai din pictura sau fotografie, cu foarte putine exceptii. Probabil din fotografia de evenimete (nunti , botezuri cumetrii, etc…) se poate trai. Uneori fac si eu fotografie de evenimente culturale, gen: concerte de muzica clasica, teatru, vernisaje de expozitii de arta plastica, expozitii de arta plastica, dar fara un castig financiar, doar din pasiune.

FEREASTRA SACRISTIEI

 

R : Care/cum sunt relatiile profesionale in breasla pictorilor ?

SM : Cam la fel cum se intampla in toate breslele profesionale, cu orgolii si invidii ! Unii dintre colegii din breasla pictorilor imi fac uneori remarca: – am vazut ca te ocupi mai mult de fotografie. Iar eu cu un pic de rautate (recunosc) le raspund; – pai da, ca in breasla artistilor nu am mai incaput de atatia maestrii ! (caci asa se gratuleaza unii…). Nu ma asteptam ca in breasla fotografilor sa fie altfel, aici sa fie fara orgolii si invidii ! Daca, m-ai intreba daca eu fac exceptie, as raspunde ca nu, si eu am orgolii si invidii, dar eu incerc sa le fac sa fie constructive pentru mine, sa evoluez, caci d-aia sunt constructor ! Ceea ce fac este doar din pasiune, nu sunt in nici o intrecere cu nimeni, nu ocup abuziv locul nimanui nici ca angajat la o firma si nici in preferintele privitorului.

Expozitia ,,PERSPECTIVE DIN ARCADIA”-Galeria Stefan Luchian Botosani

R : Ce este expozitia din punctul tau de vedere, un mijloc de afirmare, un mod de realizari financiare ?

SM : La inceput este un prilej de a iesi in lume, de a-ti expune si de a te supune aprecierilor critice ( comentarii, pareri, etc.) din partea opiniei publice avizate sau nu. La urma urmei este firesc sa-ti prezinti lumii creatiile artistice, indiferent de gen, nu le poti pastra doar in intimitatea spatiului tau de creatie, este firesc sa produci emotie, satisfactie si admiratie privitorului. In timp, expozitia poate deveni ,,un moft”, frumos e drept, gest prin care te supui ,,oprobiului public” expunand creatiile tale. Experienta artistica te trece prin mai multe faze si momente, pentru care trebuie sa fi pregatit, sa inveti din fiecare expozitie si sa evoluezi.

R : Un gand pentru cititori ?

SM : Poate ca unele raspunsuri sunt incommode pentru cititorii din beasla fotografilor, dar, haide sa nu ne ascundem prea tare, caci asa se intampla. Iti sunt reconuscator ca NU m-ai intrebat cum am inceput fotografia, ce echipament foto am in dotare. Am de toate, doar un studio foto nu am, din lipsa de spatiu. Dar, am un atelier de pictura, unde imi amenajez ad-hoc un colt pentru o ,,scena stil life “. As formula urmatorul motto catre cei care fac si iubesc arta: ,,Arta se face numai din si cu pasiune, celelelte stari emotionale determinate de aprecieri…si bani sunt colaterale”.

  Sever, iti multumesc mult de tot pentru interviul acordat.

Un articol de: Angela Codrina Bocse