Selectați Pagina

Sunt momente in viata cand suntem constransi sa ne reinventam

Sunt momente in viata cand suntem constransi sa ne reinventam

    Mi-o amintesc din vremea liceului, poate cea mai frumoasa perioada a fiecaruia dintre noi. O fetita micuta, firava, bruneta, plina de viata, mereu cu zambetul pe buze si cu un farmec aparte. Anii ne-au separate, fiecare a plecat in drumul sau, dar acum ne-am regasit si am descoperit ca avem aceeasi pasiune, fotografia.

    Rep: O intamplare fericita, m-a facut sa te regasesc. Am fost colege de liceu, separate de-a lungul timpului de viata care ne-a dus in zone absolut total dierite… Eu te cunosc, dar te rog, spune-ne cateva cuvinte despre omul Beatrice Brasoveanu.

    BB: Draga mea colega, nu mi place sa vorbesc despre mine pentru ca nu imi place sa fiu in centrul atentiei sau mai bine zis nu am motive pentru care sa fiu in centrul atentiei. Totusi am sa incerc sa ti raspund la intrebari cu mare placere. 

Doua cuvinte despre mine? Sunt o supravietuitoare. Asa imi place sa ma definesc. Sunt momente in viata cand suntem constransi sa ne reinventam, sa mergem pe diferite drumuri fara sa avem posibilitatea de a alege. E ca si cum ai fi luata de un curent puternic de apa in care chiar daca te misti constant esti totusi impotent. Si aici intervine instinctul de supravietuire. Cred ca fotografia m a ajutat mult in acest caz.

foto 2 resize 2

     Rep: Esti fotograf in Italia. Care este conditia fotografului in acea tara? Este fotografia atat de apreciata acolo, incat sa se poata trai doar din aceasta arta ?

    BB: O sa incep cu o fraza celebra a fotografei Letizia Battaglia care reflecta realitatea de astazi: “daca vrei sa devii fotograf, primul lucru pe care trebuie sa – l faci este sa – ti cauti de munca”. Sa reusesti sa traiesti din fotografie astazi, e aproape imposibil. Acum 30 de ani, trebuia sa iesi la vanatoare de fotografi, atat de putini erau; astazi, oricine se improvizeaza fotograf incepand de la cei care utilizeaza smartphonul pana la ultimul model de mirrorless. Ai mentionat cuvantul arta. Cei mai multi dintre fotografi nici nu stiu ce inseamna, iar de multe ori fotografia pe care o facem e comerciala. 

foto 3 resize 1

     Rep: Cu ce greutati se confrunta un fotograf dedicat in Italia ?

     BB :In primul rand concurenza. In momentul de fata s a ajuns la o inflatie de profesionisti. De cand am trecut la digital s – a simplificat totul. Costurile mici de aparatura, cursurile si workshopurile on line au dus la o crestere in randul fotografilor si de aici la inflatie.

In al doile rand scaderea nivelului de trai care duce in consecinta la scaderea preturilor. Bancile de imagini si escalada tehnica cum ar fi renderingul stil life unde realizezi imagini infinite fara un studio, fara flash sau fara camera foto. Si nu in ultimul rand lipsa unui cadru legal in ce priveste aceasta profesie. Sunt primele lucruri care imi vin in minte, probabil or mai fi si altele.

foto 4 resize 2

     Rep: Pe vremea cand eram colege de clasa, aveam amandoua cu totul alte pasiuni . Ce te-a indreptat catre arta fotografica ?

     BB: Fotografia m a salvat de psihoterapie. M – am apropiat de fotografie intr – un moment dramatic din viata mea si din fericire  mi – a ramas alaturi pana in ziua de astazi. 

foto 5 resize 1

    Rep: Ce iti place sa fotografiezi ?

    BB: Sunt atrasa de fotografia de moda, fashion, dar editingul a fost “dragoste la prima vedere”

    Rep: Ce contine trusa ta de fotograf ?

     BB: Am doua corpuri fullframe Nikon, obiective fixe cum ar fi 20,35,50,85,105,135 si un zoom 24-70, sb910 flash, profoto A1 flash, accesorii monopied, trepied, baterii, filtre, trigger si alte maruntisuri pe care nu le mai mentionez.

foto 7 resize

     Rep: Am vazut pe pagina ta de facebook , esti fotograf la evenimente. Ce presupune aceasta munca ? O pregatire speciala, anumite calitati psihologice ?

    BB: In fotografia de eveniment se intalnesc mai multe zone care apartin aceleiasi discipline: fotografia documentaristica, still life, portret, fotografia publicitara si de arhitectura. E important sa vizualizezi mental intreaga naratiune. Evenimentul va avea intotdeauna o introducere, un cuprins si o incheiere. Cunoasterea programului este de un mare folos pentru ca te ajuta sa -mti organizezi mai bine fluxul de lucru.

     Rep: Cum te pregatesti pentru un eveniment, de exemplu pentru a face fotografii la o nunta? Te documentezi asupra locului unde va avea loc  evenimentul, incerci sa cunosti oarecum mirii inainte, sau pur si simplu te “orientezi la fata locului “?

     BB: In primul rand trebuie sa ti cunosti clientii si sa afli ce vor de la tine, sa – ti cunosti bine aparatura si sa fii pregatit sa faci fata si in conditii nefavorabile cum ar fi lumina necorespunzatoare, sa nu pierzi momentele cheie si bineinteles expunerea narativa, care in cazul nostru este vizuala, metaforica.

foto 9 resize

     Rep :Ce aparatura trebuie sa aibe un fotograf de eveniment? Ne poti da cateva sfaturi?

     BB: Cred ca fiecare fotograf isi alege aparatura care i se potriveste. Dar cu siguranta un fotograf de evenimente va avea un fix si un zoom obligatoriu.

foto 10 resize 2

     Rep: De obicei, la o nunta putem vorbi despre cateva fotografii “clasice”, ca sa zic asa ; mirii cu nasii, mirii cu parintii, mirii cu fratii,mirii cu mirii J Esti adeptul unor astfel de fotografii, sau preferi sa le oferi mirilor fotografii inedite, fotografii care sa le starneasca zambetul peste ani si ani ?

     BB: De cele mai multe ori cele doua stiluri se intalnesc undeva la mijloc, fotografia in poza si fotografia reportaj multumeste pe toata lumea, iar daca clientul este multumit inseamna ca mi – am atins scopul.

     Rep: Clar sunt si persoane mai putin fotogenice. Cum lucrezi cu astfel de personane ?

     BB: Depinde de persoana. La cerinta clientului pot sa fac anumite retusuri in photoshop, altfel incerc sa lucrez la compozitie. 

foto 12 resize 1

       Rep: Usor, usor s-a raspandit o noua traditie, daca putem spune asa,  “trash the dress”. Faci astfel de fotografii? 

       BB: Nu, nu fac. In italia nu se practica, cred ca e o gaselnita balcanica…….ahahahaha

foto 13 resize 1

     Rep: La o nunta, fotografiile trebuie sa fie neaparat  focusate pe miri si invitati, sau si pe ceea ce ne inconjoara, pe diverse obiecte folosite la eveniment…decoruri…ce stiu eu…candy bar…

     BB: Cum spuneam mai sus, o nunta e o poveste despre nasterea unei familii, un puzzel…. prin urmare toate detaliile, interactiunile dintre participanti, peisajul, rochia miresei, aranjamentele sunt piese importante din acest puzzle. Sunt un“MUST”!

     Rep: Ma gandesc, se trag sute de cadre si poate chiar si mai multe la o nunta. Cum le alegi pe cele care chiar merita? Ce criterii trebuie sa indeplineasca o fotografie pentru a fi considerata “buna”?

    BB: Eu personal imi urmez instinctul. Bineinteles ca trebuie sa tii cont de compozitie, de parametri (iso,timp, diafragma) sa fie echilibrati, de erori de focus.

foto 14 resize 1

      Rep: In Italia sunt aceleasi obiceiuri ca la noi, la o nunta ?

  BB: Nuuuuu, in primul rand sunt catolici si au alte obiceiuri.  Sunt putini cei care tin o nunta pana dimineata, din punct de vedere legal, restaurantele inchid in jurul orei 23. Cei care vor sa petreaca pana dimineata trebuie sa – si inchirieze un local, un conac, un castel, un agroturism, departe de oras fara sa deranjeze populatia. 

   Rep: Sa povestim putin si de cea de a doua ta alegere, moda. Ce sanse are un fotograf sa intre pe aceasta piata, in Italia, care este un “centru al modei” 

     BB: Nu este usor sa intri in acest sector, unde intalnesti foarte multa concurenta. Trebuie sa- ti “rupi oasele” pana sa ajungi acolo unde ti – ai propus. Inspiratia este totul. Dar unde o gasim? In primul rand trebuie sa studiezi mult , sa te documentezi, sa – ti formezi o baza urmarind lucrarile marilor fotografi care au facut istorie , sa participi la sfilate si evenimente de moda, sa rasfoiesti cataloguri si reviste, sa urmaresti concurenta si modul de operare, sa reusesti sa intri in stafful unui designer afirmat, nu neaparat ca fotograf, este suficient sa – l ajuti la caratul bagajelor spus in romaneste. Este dificil ,doar bunavointa si constanta iti va aduce rezultate. 

Trebuie sa precizez ca eu nu am trecut prin aceasta “masinarie”. Eu nu “operez” in Alta Moda sau Haute Couture. In decursul timpului am cunoscut diversi stilisti cu care m – am imprietenit si cu care astazi colaborez.

foto 17 resize 1

     Rep: Ce te-a atras si care sunt provocarle acestui gen de fotografie ?

BB: Imi place tot ceea ce se intampla in culise, “in backstage”…..lumini, make up, hairstylist, modele, pauza, repetitii, shooting, E o intreaga masinarie. 

  Rep: Cat de importanta este relatia dintre fotograf si membrii echipei cu care colaboreaza pentru un editorial sau o campanie?

       BB: Nu am facut editoriale, campanii publicitare, pentru ca nu ma definesc un fotograf de moda. Sunt un fotograf de evenimente si lucrez si in aceasta dimensiune. In cadrul unei campanii, fiecare profesionist are un rol bine stabilit, se lucreaza in echipa, nu este nimic intamplator; fiecare etapa este monitorizata de un Art Director care este responsabil de intregul proiect de comunicare.

foto 19 resize 1

    Rep: Ca sa poti fotografia o prezentare de moda, de exemplu, ai nevoie de o pregatire speciala ?

    BB: E nevoie de aceeasi pregatire pe care o are un fotograf de evenimente. Aspect pe care l – am discutat la inceput.

     Rep: Dar ca si echipament ?

BB: Obiective luminoase si corpuri fullframe

     Rep: In ce varianta oferi fotorafiile ? Doar pe suport electronic sau si pe hartie ?ce prefera italienii ?

     BB: Fotografii digitale, album, hartie, diverse materiale ……..in ziua de astazi forma digitala este cea mai solicitata.

foto 21 resize

     Rep: Ce prefera italienii, fotografia color sau alb negru ?

BB: Au o preferinta catre fotografia color.

foto 22 resize

     Rep: Dar tie care iti place mai mult ?

     BB: Amandoua.Fotografia alb negru e atemporala, are origini in analogic si pune accent pe forma, textura si subiect. E captivanta dar si dramatica! Culorile, in schimb,te poarta cat mai aproape de realitate, sunt optimiste si pline de viata. Noi traim intr – o lume plina de culori. O fotografie de peisaj are un mai mare impact in culori decat in alb negru. Depine de caracteristicile unei fotografii si ce destinatie vrei sa – i dai. 

     Rep: Care sunt planurile tale de viitor in domeniul fotografiei ?

BB: Singurul meu obiectiv este sa – mi continui “terapia” pe care am inceput – o acum cativa ani, fara prea multe ambitii de viitor. Viitorul este acum, astazi.

foto 23 resize

   Beatrice iti multumesc mult pentru ca ti-ai facut timp sa povestim. Ma bucur mult de regasire, ma bucur mult ca avem o pasiune comuna si iti doresc succes, sa ajungi exact acolo unde iti doresti !


Un articol de: Angela Codrina Bocse

27907546 1725120427538740 5059386598854055746 o

Lasă un răspuns

Abonează-te la newsletter-ul nostru

Partener recomandat!