Sunt sigur că mulți ne-am întrebat acest lucru, mai ales la început de drum. Fie nu ne plăcea să pierdem prea mult timp la editat, fie ni se părea prea complicat.

 

Ei bine, în timp ajungem să aflăm un mic secret. Așa cum spuneam și Ora trecută, o fotografie bună începe în cameră, iar la editare doar finisăm micile detalii care îi dau acea tentă personală. În funcție de ce însemnă pentru tine o fotografie bună și cât de bine îți cunoști limitele aparatului, editarea poate să dureze un minut sau câteva ore. În cazul meu de exemplu, fiind înclinat mai mult spre partea tehnică decât cea artistică, de fiecare dată când fac o poză am câteva lucruri în cap: acel cadru trebuie să spună ceva, o poveste. Subiectul trebuie să fie primul lucru pe care îl vezi când privești acel cadru. Iar pentru editare, în funcție de starea pe care vreau să o simt când privesc acea poză, nu-mi rămâne decât să o “colorez”. Aș vrea să-mi iasă culorile dorite direct “din cameră”, dar exceptând situațiile în care lucrăm cu lumină controlată de noi, de cele mai multe ori este aproape imposibil.

Ca o concluzie, dacă vrei fotografii mai bune direct “din cameră”, primul pas este să-ți cunoști echipamentul cât mai bine posibil. Să-i știi toate limitele fără a fi nevoie să te gândești la asta. Să uiți de mitul “dacă nu tragi în manual nu ești fotograf” și să înveți să faci acea cameră să lucreze cât mai mult pentru tine. Astfel, vei avea mai mult timp să “vezi” cadrul pe care urmează să-l imortalizezi în loc să te gândești la setări.

Aici vei ajunge doar cu multă multă practică, și multe cadre care te vor învăța “așa nu” ?.

Un experiment nereușit nu este un eșec, este o lecție despre cum nu trebuie făcut un lucru.

Poza din exemplu explicată:



În alte timpuri, poate că nu mi-ar fi atras privirea, dar trăind într-o lume digitală, două tinere care cumpără cărți fac un contrast interesant. Asta a fost ideea principală. Încadrarea:

Linia mesei conduce privirea spre subiect iar coloana verticală din spate blochează privirea pe subiect. În altă situație probabil aș fi considerat că distrage atenția, dar în cazul de față am văzut-o ca pe o separare a subiectului de fundal.

Editarea:

Ca să amplific ideea de contrast între lumea în care trăim și povestea care se desfășoară în fața noastră, am ales culori reci pentru mai toată poza și tonuri cât mai calde și omogene pentru subiect.

Editare fișier raw și colour grading în CaptureOne, mici finisaje în Photoshop.

Un articol de Iulian Afetelor