Există tipuri de fotografie în care orice cadru își pierde din valoare cu fiecare minut care trece după ce a fost “capturat”. Acei fotografi vor alege să fotografieze în format jpeg aproape tot timpul, de cele mai multe ori pozele fiind trimise spre redacție (sau diverse servere) direct din cameră.

 

Dacă nu faci parte dintre ei însă, formatul Raw ar putea fi cel mai bun prieten al tău. Ce este defapt acest fișier Raw? În acest format, absolut toată informația captată de senzor se păstrează. Astfel încât, la editare putem modifica după bunul plac cam tot ce am fi putut modifica la fața locului: balansul de alb, balansul culorilor, etc. Deasemnea, plaja dinamică a senzorului rămâne nealterată, astfel încât recuperarea detaliilor din zonele întunecate (shadows) sau cele luminoase (highlights) se poate face mai ușor și fără pierderi prea mari de calitate – o expunere cât mai corectă rămâne totuși modul cel mai bun de a avea un fișier final calitativ. Desemenea, o lumină de slabă calitate va rămâne la fel de slabă, indiferent dacă alegem Raw sau Jpeg.
În majoritatea cazurilor, în funcție de modelul de cameră, putem alege și formatul comprimat, Jpeg, mai ales dacă suntem siguri că nu vom avea de făcut modificări drastice.
Dar dacă fotografiem scene cu cu contrast foarte puternic, sau cu lumină mixtă (diferite tipuri de lumină în același timp: neon, led, lumină naturală, etc), formatul Raw va fi cea mai bună alegere, deoarece camera va “ști” foarte rar să mixeze corect culorile. În plus, având toată informația disponibilă, putem folosi acele culori într-un mod creativ.
Pentru întrebări sau lămuriri, ca de obicei în rubrica de comentarii ?.
“Portret de pandemie”
F4 ¦ 1/320 ¦ ISO 10.000 @ 70MM
Canon RF 70-200 f4
Multiple tipuri de lumini și culori, plus lumina naturală de afară.
Balans de alb: Auto White WB.
Editare în Photoshop și Camera Raw.
Un articol de: Iulian Afetelor