Dacă vorbim despre fotografia de produs, atunci trebuie să vorbim despre necesitatea acesteia și despre cum fabricanții de produse de orice fel au avut nevoie de o reprezentare a obiectului pe care îl comercializează. Odată cu revoluția industrială au început să apăra și marii producători, ce reușeau să producă în masă de la ace de gămălie până la mașini.

Deosebindu-se de miciile buticuri datorită producției masive, aceștia au simțit nevoia de a-și promova cât mai mult afacerile. Înainte ca fotografia să fie folosită, aceștia contractau diverși artiști care să reprezinte produsul cu ajutorul diferitelor tehnici cum ar fi gravura, desenul, pictura, etc.

Fotografia se presupune că a fost introdusă în reprezentarea produselor undeva între anii 1920-1930, perioadă după care a continuat să coexiste alături de celelalte tehnici tradiționale mai sus menționate, câștigându-și cu timpul supremația.

În zilele noastre fotografia, alături de videoclipurile comerciale, sunt fără doar și poate cele mai puternice unelte de marketing pe care le are o companie pentru produsele sale (și aici mă refer la produse fizice, nu servicii). Bineînțeles, cu trecerea timpului, fotografia de produs a devenit tot mai complexă și diversificată, numărând astăzi mai multe tipuri (cu diferențe mai mici sau mai mari între ele) cum ar fi:

  • Prima dintre ele și poate cea mai cunoscută atât pentru noi fotografii, cât și pentru majoritatea dintre clienți este, dacă pot să o numesc așa, fotografia e-commerce, cea pentru online. Aici de cele mai multe ori fundalul este fie de un alb pur, fie decupat. Acest tip de fotografie se mai întâlnește deseori și în cataloage;
  • Lifestyle – Fotografia de produs de tip lifestyle are ca scop trezirea imaginației clientului și de a-l ajuta să vizualizeze produsul ca făcând parte din viața lui. Pentru a realiza acest lucru se adaugă în fotografie diferite elemente, fie că vorbim de recuzită de orice fel, modele, încăperi sau chiar locații. De aceea de multe ori acea decapotabilă are pe fundal o coastă însorită, iar pantofii sport sunt reprezentați în diferite activități sportive;
  • Individual – Fie că este un simplu fundal alb, fie că este o imagine cu un mai mare impact artistic, ajutată poate și de alte elemente de recuzită, acest tip de fotografie se definește prin reprezentarea unui singur produs;
  • Grup – Aici bineînțeles, după cum și numele sugerează, trăsătura caracteristică este reprezentarea unui grup de produse, care de cele mai multe ori fac parte din aceeași gamă sau care împreună alcătuiesc un set, scopul fiind de a evidenția gama întreagă de produse (șampon, balsam, etc.) sau de a ilustra produsul în cadrul setului din care face parte (tacâmuri, veselă, etc.);
  • Detaliu – Fotografia de detaliu are ca scop de a profila caracteristici ale produsului legate de material, design, funcții etc., ori de a accentua logo-ul sau alte trăsături specifice brand-ului;
  • Pe componente – Aici vorbim despre o serie de imagini sau una de ansamblu, în care pe lângă produsul în sine, se ilustrează și accesoriile care îi evidențiază multifunctionalitatea. Ne putem gândi ca un exemplu la un polizor unghiular (sau mai pe românește flex) și discurile de diferite tipuri pe care i le putem monta sau de ce nu la un telefon ce vine în cutie cu diferite accesorii cum ar fi căști sau încărcător. Dacă pentru primul exemplu cea mai bună variantă ar fi să reprezentăm discurile împreună cu produsul în sine, pentru cel de-al doilea exemplu am putea alege să fotografiem separat fiecare dintre ele creând astfel o serie de imagini pentru același produs.

Pe lângă cele menționate mai sus mai putem enumera și fotografia de produs la 360 de grade, care se alcătuiește din mai multe cadre, de obicei între 12 și 40, ce împreună compun o animație, permițând vizualizarea produsului de jur împrejur.

Fotografia de produs, ca și fotografia în general, este într-o continuă evoluție și diversificare, astfel încât în viitor cu siguranță vom dezvolta noi tipuri și clasificări, în funcție de necesitățile momentului. Astăzi, în căutarea perfecțiunii, nu de puține ori, în produsul final sunt suprapuse peste fotografia inițială elemente modelate 3D, creând astfel o reprezentare hibridă a obiectului. Nevoia de a combina modelarea 3D cu fotografia pentru a ilustra produsul ne-ar putea face să ne gândim că fotografia de produs este în pericol de dispariție așa cum și celelalte tehnici dinaintea ei au făcut-o. Personal consider că acest lucru nu va avea loc, cel puțin nu curând, ceea ce ne oferă nouă timp să ne bucurăm de ea la maxim.