Fotografia este o arta creativa ce a căutat continuu să-si diversifice mijloacele de expresie prin care să se poată impune. O astfel de încercare este și manipularea fotografică.

Manipularea fotografica este o tehnică de îmbinare a mai multor fotografii și metode de prelucrare; în urma mai multor proceduri de editare, dintr-o fotografie banală se obtine un cadru deosebit, ce ne poarta cu gandul in lumea suprarealista.

Un fotograf ce a reusit cu brio sa ne impresioneze in ceea ce priveste manipularea fotografica este Stefan Surugiu.

 

Rep: Pentru cititorii care nu stiu mai nimic despre tine, ce le putem spune?

S.S: Am 33 de ani si in viata de zi cu zi fac proiectare, cred ca asta ma ajuta sa inteleg perspectivele mai bine in fotografie, iar in timpul liber fac fotografii cu ajutorul tehnicilor creative si compoziții digitale minimaliste/suprarealiste cu o anumită temă în spate, mă fascinează viața și moartea în relație cu timpul, singurătatea, efemeritatea și frumusețea naturii umane.

  Rep: Ce te – a atras pe un drum incercat de multi, fotografia?

S.S: Pasiunea pentru fotografie e relativ recenta, prin martie 2017 descoperit un fotograf care prin cadrele sale a transmis ceva, ceva ce a crescut și m-a determinat ca în Iunie sa-mi iau prima cameră. In primele 6 luni deja depasisem 30000 de cadre, bineinteles ca mare parte erau mai mult “incercari”dar aproape zilnic, dupa programul de la birou sau in weekend bateam strazile Bucurestiului pentru a surprinde un pic din cotidian si din arhitectura acestuia. Privind în urmă cred că o înclinare spre arta vizuală a fost acolo în permanență, îmi aduc aminte că pe la 4-5 ani puneam hârtia fotografică la umbra florilor ca restul să fie “ars” și să obțin un negativ. Mai târziu am avut o inclinație spre desen, în special cele lipsite de culoare, în tonuri de gri, jocul de umbre mi-a plăcut întotdeauna.

Cred ca sentimentul pe care ti-l ofera iesirile cu aparatul foto in mana e unic, fotografia e cumva atemporala, prin cadrele noastre oprim timpul. Din fire sunt mai contemplativ, poate chiar melancolic si rolul de observator/martor mi se potriveste. Prin fotografie fac un pas inapoi si privesc mai atent la ce ma inconjoara, la oamenii pe langa care trec si povestile pe care le atribui lor, la cladirile vechi si la pasirea in imaginar la timpuri trecute, la cei care au construit si trait in ele in urma cu 100 de ani, la cotidianul acelor zile. Aparatul foto este o prelungire a simturilor prin care ne putem concentra pe aspecte particulare si izola “zgomotul de fond” al orasului, traind intr-o societate atat de dinamica, grabita si orientata mult catre interiorul nostru sau asupra persoanei noastre pierdem atat imaginea de ansamblu cat si detaliile. Chiar daca am zis ca rolul pe care mi-l atribuie e de observator in acelasi timp e si o deschidere catre lume, o incetinire a pasului grabit.

 

Rep: Toti visam sa ajungem intr-un punct, avem un target, al tau care a fost legat de fotografie?

S.S: Nu pot spune ca am avut neaparat un target, cred ca a fost si este mai mult o evolutie, incepand sa descopar comunitatea fotografilor am fost foarte atras de partea de fine art si, de fotografia alb-negru si in general de tehnici creative cum ar fi expunerile multiple, miscarea intentionata a camerei, infrarosu, colaj si manipulare. Acum cochetez cu idea de soft focus photography si probabil in viitor voi descoperi alte tehnici pe care sa le aplic intr-un mod creativ.

 

  Rep: Ce a declansat, pasiunea pentru manipularea fotografica ?

S.S: Manipularea fotografica mi-a placut intotdeauna, poate chiar inainte de a incepe sa fac fotografie. Sunt fascinat de cum poti sa dai glas imaginatiei si sa o lasi sa alerge liber. De manipulare, colaje si arta digitala m-am apucat efectiv in decembrie 2018 cand am inceput sa invat mai bine Photoshop-ul si instrumentele acestuia.

Rep: Cand creezi o astfel de fotografie, de la ce pornesti ? De la un concept sau te inspira ceva anume sau pur si simplu imaginatia ta ‘isi face de cap’, daca putem spune asa J

S.S: De cele mai multe ori plec de la ideea cum as vrea sa arata cadrul la final si fac mental o “inginerie” inversa de cum sa ajung la acel concept. Bineinteles ca adesea se intampla ca pe parcursul editarii sa apara noi elemente sau sa ajung la cu tot alt concept decat ce vizualisasem initial. Cred ca e important sa ai idee de baza dar daca ceva nu iese ori las pe a doua zi ori duc compozitia in alta directie.

Rep: Fotografiile manipulate, sunt creatie personala?

S.S: Compozitiile mele au in mare parte elemente din fotografii stock, sursa principala e unsplash.com si pixabay.com. Pentru a exemplifica atasez cadrul stock din care am folosit copacii pentru a ajunge la rezultatul final, dupa cum se poate observa transformarea e radicala. Folosesc fotografii stock pentru ca-mi ofera libertatea de a alege din peste 300.000 de fotografii realizate in toata lumea si cu o tematica variata.

Rep: Cat timp lucrezi la o astfel de fotografie?

S.S: Depinde, poate sa fie un cadru minimal pe care sa-l realizez in 10 minute sau sa fie ceva mai suprarealist in care folosesc foarte multe elemente si sa dureze cateva ore. De la inceput plec cu gandul la printul final al lucrarii si asta ma face sa fiu atent la detalii si ca elementele compozitiei sa fie “inghegate” intr-un tot unitar, asta se traduce in timpi mai mari pentru cele mai complexe compozitii.

Rep: Prin cate programe de editare trec fotografiile pana ajung la produsul final?

S.S: Pentru compozitii folosesc doar Photoshop-ul, pentru fotografiile capturate de mine folosesc Capture One si Photoshop.

Rep: Ce anume trebuie sa stapanesti atunci creezi o astfel de fotografie?

S.S: Cred ca e important sa inveti tool-urile pe care ti le ofera Photoshop-ul si sa intelegi versatilitatea acestora. E important de asemenea sa intelegi lumina si cum se comporta aceasta, de unde vine, unde se formeaza umbrele, pentru compozitiile color trebuie acordata o importanta deosebita white balance-ului fiecarui element si uniformizarii acestuia pe intreaga compozitie. In alta ordine de idei, e foarte importanta practica si timpul dedicat studiului acestor tehnici, cred ca munca efectiva investita este mai importanta decat talentul.

Rep: Te-ai gandit vreodata care este impactul fotografiilor tale asupra celor ce le privesc?

S.S: In general feedback-ul e unul pozitiv, ma bucura sa vad fotografi care incep sa foloseasca tehnici creative si sunt inspirati de ceea ce fac.

In general imi doresc sa pun un pic in dificultate privitorul, sa-l fac sa ezite sa dea scroll mai departe si sa-si puna intrebari, sa interpreteze intr-o maniera personala ceea ce am creat, din aceasta cauza evit sa pun descrieri sau titluri pentru ca asta impinge deja privitorul intr-o anumita directie.

 

Rep: Cum ai ajuns la acest nivel in fotografie, ai fost autodidact sau ai urmat cursuri special de postprocesare ?

S.S: Sunt autodidact si sper sa fiu toata viata orientat spre invatare pentru ca e un domeniu in care nu poti spune vreodata ca le stii pe toate sau ca nu ai ce invata, e fascinant cat de multe poti realiza prin intermediul fotografiei si artei digitale.

Inca nu am ajuns la vreun curs de editare sau de fotografie dar sunt destul de multe aspecte pe care as vrea sa mi le imbunatasesc sub indrumarea unui formator, consider educatia formala sau informala ca e foarte importanta in drumul asta in lumea fotografiei.

Rep: Ai in plan o expozitie personala?

S.S: Da, inca nu am ceva concret stabilit dar am in jurul meu oameni care doresc asta si oameni care vor sa ma sprijine in demersul acesta, totul se rezuma la prioritizare, nu sunt neaparat organizat de fel, imi place mult sa creez si mai putin sa fac marketing.

 

Rep: In incheiere, dintre toate fotografiile tale, ai una pe care o iubesti cel mai mult? Si daca da, care este aceea si ce poveste are in spate?

S.S: Compozitia ce mai draga e “The Garden of Thoughts” si cand am realizat-o m-am gandit la o idealizare individului, la o anumita melancolie a gandurilor. Avem atatea ganduri dar poate le lasam sa infloreasca mai mult pe cele pozitive, restul va las pe voi sa intrepretati. Foto 3

Rep: Care este urmatorul pas in creatia fotografica a lui Stefan Surugiu, ce nu a facut pana acum?

S.S: Imi doresc ca pe viitor sa am sansa de a invata tehnici noi si de a le aprofunda pe cele invatate, as vrea sa acord mai mult timp teoriei compozitiei artistice in artele vizuale.

Din punct de vedere al compozitiilor vreau ca ele sa devina mai complexe si mai subtile in livarea mesajului catre privitor.

 

 

  Stefan, iti multumim frumos pentru ca ai impartasit cu noi o parte din cunostintele tale in acest domeniu si iti dorim mult success in proiectele tale viitoare.

Un articol de: Angela Codrina Bocse