Picatura de cultura cu Sorin Tudorica

Richard Avedon

(1923 – 2004)

 

In aceasta saptamana va prezint un fotograf american care nu are celebritatea universala pe care ar fi meritat-o … este vorba despre Richard Avedon (1923 – 2004).



Nascut la New York la 15 mai 1923, a fost atras mai degraba de poezie decat de fotografie. In 1942 s-a angajat in marina comerciala americana, munca lui fiind aceea de a face fotografiile de identificare a marinarilor, aceasta fiind prima data cand s-a ocupat de fotografia de portret 
De dragul corectitudinii trebuie sa spun ca fotografia de portret l-a atras de cand era mic. La varsta de 10 ani l-a fotografiat pe celebrul Sergey Rachmaninoff, care in acea perioada locuia in aceeasi cladire cu bunicii lui Richard.



Din 1944, cand a parasit marina comerciala, a studiat fotografia la New School for Social Research din New York, in clasa lui Alexey Brodovitch – faimosul director artistic de la Harper’s Bazaar, cu care a format o buna legatura, fiind pentru o lunga perioada colaborator al acestei reviste.



De-a lungul activitatii sale a facut foarte multe portrete unor personalitati ale vremii, cu amendamentul ca stilul sau personal in fotografia de portret era de a introduce pe cat posibil efecte dramatice in imagini, prin fundal / lumina / evitarea “infrumusetarii” portretelor. S-a straduit mereu sa surprinda esenta / caracterul subiectilor sai.



Zona unde Richard Avedon a revolutionat stilul fotografic al vremii sale a fost insa in industria modei, el fiind cel care a schimbat modul cum se facea fotografia de fashion. Concret, el a inceput sa fotografieze in miscare unele dintre cele mai formale tinute ale vremii, facandu-le sa apara accesibile tuturor.



Colaborarea principala a lui a fost cu Dior – si rezultatele au fost excelente pentru amandoi. A fost efectiv o reforma a industriei modei pentru restul secolului XX – atat in ceea ce priveste prezentarea tinutelor de catre designeri, cat si in felul cum acestea erau fotografiate.

Au urmat colaborari cu Calvin Klein, Versace si fotografiile pe care le-a conceput pentru acestia au influentat puternic modul cum se faceau editorialele de moda si posterele de campanie pentru reclama de moda.



Un articol semnat de Sorin Tudorica

Sursa foto – Google

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

0 Shares
Share via
Copy link