Un fotograf apreciat, extrem de talentat, care ne incanta cu fotografiile sale impecabile.
R : Nu putem porni la drum fara sa ne cunoastem. In cateva cuvinte, cine este omul Ionut Ropota ?
IR : Sunt domiciliat Iasi, am 45 de ani, sunt scolarizat si specializat in domeniul tehnic, domeniul in care si profesez.
R : Pentru inceput, ne puteti povesti despre pasiunea dumneavoastra pentru fotografie ?
IR : Contactul cu fotografia cred ca este cel mai frumos aspect din viata mea, este un mod de relaxare pentru mine. Imi place sa petrec timpul in natura, sa invat si sa practic. De abea astept sa am ceva timp liber sa ies la fotografiat .
Inca de la inceput mi-am dat seama ca sunt necesare multe ore de studiu si practica, prin urmare am urmat scoala acreditata de la F64 avandu – l ca profesor pe Domnul Radu Grozescu. A fost un punct de pornire fiindca in urma acestui curs mi-am schimbat modul in care am inceput sa vad lucrurile in domeniu. Totul se invata in timp, usor – usor se dezvolta privirea si simtul artistic de fotograf, dar este o cale presarata si de esecuri nu numai de reusite.
R : Cand ati inceput sa fotografiati si, mai ales, care au fost primele proiecte si oportunitati legate de fotografia wildlife ?
IR : Totul a inceput acum aprox 3 ani, cand i-am cumparat sotiei cadou o camera DSLR Nikon D3500 (ei ii place fotografia cu telefonul. Nu s-a acomodat, asa ca usor – usor a inceput sa ma prinda “flama” pe mine.
De fotografia wildlife ma ocup mai serios de aprox 1 an de zile. In judet la noi sunt putine locatii pentru acest tip de fotografie si incercam sa ne adaptam situatiilor si oportunitatilor aparute.
R : Ce înseamna fotografia wildlife ? Exista o definitie ?
IR : In opinia mea : fotografierea si, eventual, documentarea faunei. Inseamna sa fotografiezi pasari, reptile, animale mari … etc, tot ce se afla in salbaticie.
R : Ce calitati considerati ca trebuie sa aibe un fotograf care isi doreste sa faca acest tip de fotografie ?
IR : Ca fotograf de wildlife trebuie in primul rand sa iubesti animalele, sa iubesti natura. Alt aspect important este rabdarea; un fotograf de wildlife sta ore in sir nemiscat doar ca sa surprinda un moment din viata animalelor.
R : Ce aparatura ar trebui sa aibe un fotograf pentru a realiza astfel de fotografii reusșite ?
IR : Cel mai important este teleobiectvul. Eu consider ca este necesar minim o focala de 600mm echivalent fullframe; de multe ori e bine sa avem un zoom care ne permite sa mai reducem focala cand este necesar .
Personal lucrez cu o camera cu sensor crop si obiectiv 150-600mm, daca tinem cont de factorul crop de x1.5 atunci ajung la 900mm echivalent FF si ma ajuta de cele mai multe ori cand nu ma pot apropia sufficient de mult de pasare/ animal.
R : Si ce accesorii ar fi necesare ?
IR : Imbracamintea specifica de camuflaj este necesara, apoi sunt mai multe variante, plasa de camuflaj, cort … se folosesc in functie de cum permite locatia. Pe langa costumul specific, mie imi ajunge plasa stipulata; am avut egreta sau loptar la 4-5 metri de mine si nu ma simteau.
R : Dar poti realiza o fotografie wild fara accesoriile acestea ?
IR : Cu noroc poti fotografia pasari si cu 300mm, mergand pe drum, dar pentru cine vrea sa se apuce serios de wildlife trebuie sa isi cumpere aparatura specifica si accesoriile necesare 🙂
R : Există un anumit moment al zilei recomandat in astfel de fotografii ?
IR : Da, in general este bine de fotografiat dimineata pana in ora 10-11 sau dupamiaza la apus. Fiecare stie de golden hour, blue hour cu lumina cea mai faina … se aplicasi la wildlife.
Cand sunt nori pe cer ce difuzeaza lumina frumos, se poate fotografia si in mijlocul zilei fara probleme. Oricum, lumina joaca un rol foarte important in fotografie, conteaza si directia luminii, cum cade pe subiect, tipul de lumina…etc.
R : Cat de mult se expune pericolelor un fotograf la o astfel de tura fotografica ?
IR : Personal nu am avut ocazia si nici nu am fotografiat in zone in care as putea fi atacat de animales albatice, dar in general e bine de luat masuri de precautie, mers in grup de doi, cumparat spray pentru ursi daca stim ca mergem la munte in padure. Un alt aspect este ca sa fim atenti unde calcam, in zonele accidentale, de exemplu sa nu cazi in prapastie, rapa, ape, etc
R : Ne puteti povesti o patanie mai neplacuta de o astfel de tura fotografica ?
IR : Scazuse apa pe o balta unde mai fotografiem, eu si un prieten din Iasi si am vrut sa mergem intr-o alta parte a ei, pe margine; cu toate ca aveam cizme, la dus a fost anevoios, dar am reusit. La intoarcere am spus sa scurtam prin stuf, dar ne-am dezorientat acolo, m-am si zgariat pe maini, ne-am intors inapoi si prin mal ne-am afundat rau de tot, am cazut in genunchi 🙂 , cu greu m-am ridicat, fiind plin de echipamente in maini … dar am reusit pana la urma.
R : Dar una comica ?
IR : Intamplarea de la punctul anterior ar putea fi considerata sicomica :), dar am una care a fost si surprinzatoare.
Ajung dimineata pe balta, pentru fotografiat pasari, ma camuflez tot si nu am stat 5 minute si s-a umplut zona de egrete, straci cenusii, lopatari; am avut norocul sa fie un banc de pesti fix in zona respectiva si pasarile se adunase pentru pescuit 🙂 . Efectiv eram dezorientat, nu mai stiam ce sa fotografiez … totul se intampla foarte aproape de mine in termeni de wildlife … 4-5-6 metri. Am fost nevoit sa reduc si focala ca sa pot prinde pasarea in cadru 🙂 . A durat totul aproxumativ jumatate de ora in care am tras peste 1500 de cadre 🙂
R : Sa vorbim putin si despre fotografia macro – close up, o alta mare pasiune a dumneavoastra. Exista o aparatura speciala pentru acest tip de fotografie ?
IR : Cel mai important este obiectivul macro ce permite efocalizarea la distante mici, de exemplu 0.25cm si magnificatie de 1:1, 2:1….
In fotografia macro mai folosim si blit si atunci e necesar un diffuser bun. Eu mi-am facut unul singur cu doua straturi de difuzie.
R : Tehnici speciale ?
IR : Aici e mult de discutat si ar trebui scrise cateva pagini 🙂 . Ceva scurt as putea spune ca in fotografia close-up/ macro tot timpul te lupti cu profunzimea de camp (DoF). In functie de apropierea fata de subiect, focala si diafragma, o sa avem o profunzime de camp mai mica sau mai mare. De exemplu, la o magnificatie de 2:1 o sa avem o profunzime foarte mica, apropiat de grosimea unei foi de hartie. Din mana am tras la maxim 2:1.
Eu folosesc un obiectiv cu focalizare manuala si setarile manual la aparat pentru astfel de fotografie.
Tehnologia evolueaza si deja sunt pe piata obiective cu focalizare automata care permit focalizarea automata chiar si la distantele astea mici, ceea ce permite sa facem si focus stacking automat. Inca nu am luat un obiectiv de asta fiind oarecum scump, dar pe viitor e posibil sa achizitionez.
R :Cam ce setari se recomanda pentru reusita unei astfel de fotografii ?
IR : Nu exista setari care se fac totdeauna ( SS, F si ISO), de fiecare data ai alte setari. Setarile aparatului se fac in functie de lumina din scena , de subiect , de cum vrei sa iasa fotografia.
Pentru o fotografie buna (oricare, nu numai macro) exista 3 aspecte esentiale de care trebuie sa tinem cont : subiectul, fundalul si lumina (ne-a batut domnul profesor la cap o gramada despre astea ) ; aici e mult de vorbit si nu intru in detalii acum. La fotografia macro eu as mai adauga ceva: Capacitatea fotografului de a controla profunzimea de camp (cunoscuta si ca depth of field DoF) sau de a face focus stacking , dar abordarea e diferita.
In ultima vreme sunt fascinat de fotografierea closeup la diafragme deschise de f2.8 – f5.6, fara focus stacking. Facuta corect duce la rezultate foarte frumoase (floare mica cu prima parte in focus apoi cadre progresiv in blur si fundal cremos). Aici intervene simtul artistic al fotografului, dezvolta acest simt artistic. Practica si aplicarea teoriei in practica poate duce la rezultate frumoase 🙂
R : De asemeni, in portofoliul dumneavoastra am observatsi fotografii de peisaj care te imbie la visare. Aveti un loc in care v-ati intoarce de nenumarate ori sa faceti fotografie de peisaj ?
IR : Imi plac peisajele la mune, la mare… Mi-a placut mult la Bran Moeciu si o sa ma mai intorc . De asemnea poate odata si odata mai ajungsi in Apuseni …
R : Dar un loc in care ati dori sa ajungeti si nu ati reusit inca ?
IR : Sunt mai multe 🙂
Dumesti de exemplu, unde tot vad poze de peisaj la alti fotografi, Dolomites in Italia, Delta Dunarii (ma duc anul asta dar in scop turistic cu familia si mai putin otografic).
R : Dar o specie din lumea celor care nu cuvanta ?
IR : Nu reusesc sa dau peste pescarusul albastru ca sa il fotografiez sau as dori fotografii cu orice alte animale de care nu am dat pana acum 🙂
R : Aveti un anotimp, un anumit moment al zilei in care va place safotografiati peisaje ?
IR : Imi place toamna, primavara si vara pentru fotografia de peisaj; iarna nu prea ma duc nicaieri asa ca nu ma pot pronunta. Cel mai mult prefer rasaritul sau apusul, evident din cauza luminii si pot iesi fotografii spectaculoase.
R : Pentru fotografia de peisaj ce aparatura se recomanda ? Stiu eu, un anumit tip de obiective, filtre speciale….
IR : Obiective wide sunt necesare, uneori si un teleobiectiv gen 70-200mm e bine de avut.
Imi plac mult fotografiile cu expunere lunga, iar pentru astea trebuiesc filtre ND ; am filtre si de 10 stopuri sau chiar 16.5 stopuri (solar 🙂 ) si am realizat ocazional cateva fotografii de genul.
De altfel e bine de avut si un filtru de polarizae CPL, pe care il putem folosi pentru cer sau cum mai foloseam eu in padure (taie reflexiile de pe frunze si da un boost de culoare la fotografia de padure).
R : Ce parere aveti dspre e folosirea in exces a tehnicilor de prelucrare a fotografiilor ?
IR : Daca e vorba de fotografii generate AI, nu le consider fotografii ci doar o cale de a forma un proiect fantastic ceva.
In principiu incerc sa fiu minim invaziv pe fotografia facuta, prefer sa rezerv timp in teren, sa trag cat mai bine cadrul in asa fel incat acasa doar sa ma joc … un basic edit, lumina contrast … sa dau un boost la imagine. Nu practic editari agressive gen schimbare de fundal sau de cer…etc.
R : Daca v-ati intoarce in timp, ce sfat v-ati da ca si fotograf incepator ?
IR : Personal as urma aceeasi cale pe care sunt acum, dar pot da un sfat pentru alti incepatori : cautati sa va documentati pe toate caile, invatati si practicati. Fotografia nu e usoara, avem si vom face greseli nici o grija, modul de lucru si viziunea se schimba constat, modul de editare se schimba constant. Analizati propriile poze sau ale altora si vedeti ce e gresit sau nu in acea fotografie 🙂
R : Cred ca oricine porneste la un drum, are un vis. Cand ait pornit pe drumul fotografiei, care a fost visul dumneavoastra ?
IR : Tot timpul m-am gandit ca poate odata o sa am nevoie de acest domeniu si pentru valorificare materiala de ex: nunta, boetzuri … chiar daca ocazional am mai tras la botezuri sau am facut fotografii de portret si am cunostinte si pe partea aceasta, am luat-o pe altacale. Pentru mine cel mai important e pasiunea.
R : Planuri de viitor ?
IR : Nimic special. Sa invat cat mai mult si sa practic cat mai mult.
R : Va multumesc frumos pentru timpul acordat si va doresc sa aveti mult succes in orice proiect !