Fotografii pline de culoare, de sensibilitate, fotografii care te fac sa vezi la alte dimensiuni “mica lume” ce ne inconjoara…un conas discret si extrem de talentat, un adevarat maestru al fotografiei close up.
R : De când pasiunea pentru fotografie și de ce close-up?
MR : Pasiunea pentru fotografie și îndeosebi pentru imagini close-up a venit cu mult timp în urmă, încă din copilărie, pe vremea când străbatem potecile munților ( există o persoană din rândul conaşilor care mă însoțea la vremea aceea )
Într-una din drumeții am întâlnit un cioban bătrân, de o inteligență ieșită din comun. Acest cioban mi-a dat câteva lecții de viață care mi-au marcat copilăria și ulterior adolescența…dar nu intru in detalii.
La un moment dat mi-a spus “- Pune palmele pe pământ ! “…le-am pus , iar după câteva momente a adăugat : “- Acum ridică-te, ferește ușor iarba și vezi câtă viață există într-o palmă de pământ “. Așa am făcut și de la firul ierbii am văzut o lume total diferită…erau detalii peste care trecusem cu vederea , detalii aproape imperceptibile pe care nu mă gândisem până atunci să le privesc, cu atât mai mult să le apreciez.
A fost primul pas în această imensă și frumoasă lume micā.
Recunosc că o vreme am călcat cu mare reținere prin iarbă
R : De fapt, ce înseamnă close-up în fotografie ?
MR : Fotografiile close-up sunt imaginile realizate mai aproape de subiect ; cu mențiunea că există o diferență între fotografia close-up și cea macro , unde dimensiunea subiectului pe senzor este în raport de 1:1 cu dimensiunea sa în realitate.
Şi la genul de fotografie close-up o atenție mărită trebuie acordată imaginilor făcute fără trepied, întrucât tremurul mâinii va afecta mult calitatea fotografiei.
R : Pentru acest tip de fotografie se recomandă un echipament special, folosind o sursă de lumină artificială sau este musai să fie lumină naturală ?
MR : Se pot realiza fotografii close-up chiar și în lumină slabă, fără un echipament costisitor, improvizând un mic studio în casă, folosind lumina care vine din fereastră. În cazul în care lumina naturală este destul de puternică se pot folosi blițurile pentru corectarea umbrelor.
Dată fiind multitudinea de subiecte și sursele interminabile pentru orice fotograf, în final imaginația este cea care joacă un rol foarte important.
Chiar și în natură fotografia close-up este foarte des întâlnită și apreciată, acest gen al artei fotografice fiind aproape la îndemâna oricui.
R : Cât de importantă este lumina pentru reușita unei astfel de fotografii ?
MR : Lumina este un factor important în orice fotografie. Poziționarea acesteia faţā de subiect poate schimba în totalitate rezultatul final. Chiar dacă lumina cade direct pe subiect, din lateral sau în spatele acestuia, esențial este să reușești să scoți în evidență acea emoție cu mare impact asupra privitorului și în mod deosebit să poți transforma o imagine banală într-una interesantă, care să stârnească admirație.
R : Tu cu ce realizezi acele minunății de fotografii ?
MR : Eu nu folosesc un echipament foarte sofisticat. Pentru fotografiile realizate de la distanță micā folosesc un obiectiv 18-55 , iar la o distanță mai mare un obiectiv 70-300 pe Nikon.
Mi-am amenajat în casă un mini studio cu un cub fotografic , la care am adăugat câteva surse artificiale de lumină și un trepied cu care fotografiez genul still art.
În natură mă bazez mult pe lumina soarelui și foarte rar folosesc blițul.
R : Dacă ar fi să îți completezi trusa fotografică în acest moment, ce ai alege ?
MR : Recent mi-am notat pe lista de priorități câteva filtre și tuburi de extensie. Vreau să încerc să realizez fotografii cât mai aproape de subiect.
R : Cam cât timp petreci în natură pentru a fotografia ?
MR : Aproape tot timpul liber îl petrec în natură. Am o grădină mare în care s-au perindat de-a lungul timpului zeci de animale, de tot felul, deci…surse nelipsite de subiecte foto Desigur că aparatul foto este un accesoriu indispensabil, chiar și în drum spre servici mă opresc pe marginea drumului dacă văd un fluture viu colorat sau o floare interesantă.
R : S-a întâmplat măcar o dată să te întorci fără nici o fotografie reușită ?
MR : Da , mi s-a întâmplat de câteva ori să nu-mi placă nimic din ceea ce am fotografiat.
R : La astfel de fotografii cât de necesară este postprocesarea? Cam cât timp acorzi postprocesării și ce program recomanzi ?
MR : Dacă o fotografie este bine realizată de la început , atunci nu sunt necesare prea multe modificări ulterioare. Sigur că și postprocesarea își are rolul ei , o folosesc destul de des, dar fără să exagerez.
Ca programe, Photoshop și Lightroom mi se par cele mai complexe și, deși nu acord prea mult timp acestei operațiuni, încerc totuși să am grijă de fiecare detaliu.
R : Un gând pentru conaşi ?
MR : În primul rând apreciez faptul că m-ați primit printre voi. Urmăresc fotografiile conaşilor cu mare interes și încerc să învăț în continuare cât mai mult din fiecare fotografie.
Vă mulțumesc tuturor și în mod special celor care m-au ajutat și încurajat !