Descoperim Fotografia de Portret alaturi de Dan Cristian Griga, Both Gyula, Marilena Petrescu, Mihai Sotir, Teodora Codreanu

  În acest număr al revistei, ne-am propus să aducem în prim-plan un gen fotografic care implică nu doar tehnică, ci și emoție, comunicare și empatie: fotografia de portret.
Am invitat cinci fotografi din comunitatea noastră să răspundă la un set comun de întrebări, pentru a descoperi cum văd și simt ei arta de a surprinde omul prin obiectiv.

  Ce înseamnă pentru tine fotografia de portret?

Dan Cristian Griga: Unul dintre cele mai eficiente instrumente de apropiere interumana, deoarece presupune un schimb de energie, atentie si incredere. Portretul este despre descifrarea expresiilor faciale, a limbajului nonverbal , a starilor emotionale. Empatia este esentiala pentru a capta autenticitatea subiectului. Este un exerecitiu de conectare cu mijloace vizuale.

 Both Gyula: Inseamna totul, la mine fotografia incepe cu omul si se termina tot cu omul. Am prea putine fotografii unde nu apare omul.

Marilena Petrescu:Sunt un novice al fotografiei de portret. Am realizat fotografii de portret în studio la nivel avansat la primul meu workshop de fotografie în aprilie 2023, organizat de Alin Panaite la București. Aici am învățat cum să-mi aleg obiectivele, ce setări ale aparatului să folosesc, cum să poziționez blițurile de studio și cum să lucrez cu modele. Ulterior am participat și la workshop-urile din 2024 și 2025. În 2024 Alin l-a avut ca invitat pe Claudiu Guraliuc. În septembrie 2023 am participat la un workshop de fotografie organizat în Bucovina de Toma Bonciu. De la fiecare dintre ei am învățat atât noțiuni tehnice cât și editare avansată în Lightroom Classic și Photoshop și am exersat pe modele. De la Alin am învățat cum să devin creativă, de la Claudiu cum să abordez stilul fine art, iar Toma mi-a arătat cum pot obține fotografii bune cu ce am la îndemână atât în lumină continuă în studio cât și în lumină naturală.

Mihai Sotir: O provocare! Consider ca cel mai fascinant gen de fotografie este Portretul. Iti da posibilitatea sa surprinzi cele mai fine si neasteptate emotii. Poti oferii unei persoane imagini care il pot surprinde, emotii de care el poate nu este constient ca le poate exterioriza, si il pot defini si surprinde in acelasi timp.  Cred ca rolul fotografului este mult mai complex decat il percepe lumea in general. El trebuie să înlăture ”mastile” și să captureze adevărata personalitate a celui aflat in fata aparatului foto. Personalitate rezervată doar pentru cei apropiați, uneori nici măcar pentru ei. Câteodată, ”imaginea” aceasta apare doar pentru cateva secunde si atunci ….. trebuie sa fi pregatit sa surprinzi clipa de sinceritate! O motivatie este si faptul ca am posibilitatea sa vad reactiile unor persoane când isi vad fotografiile. Uneori nu se recunosc, in sensul ca nu au stiut ca pot fi surprinsi atat de …. fericiti,tristi,sensibili, frumosi pana la urma si ca de fapt ei asa sunt in viata de zi cu zi,  doar ca nu au avut aceasta confirmare a fericiri,tristetii,sensibilitatii pe care ei o pot avea.  Si o fototografie te poate valida! Atunci când cei din jurul tau sunt prinsi in rutina si nu mai au timp sa vada si sa iti spuna cum esti ….. fotograful poate face asta.

Teodora Codreanu: Fotografia de portret inseamna surprinderea unei imagini pe care vrei sa o revezi mereu.


   Care sunt cele mai importante elemente pe care le urmărești într-un portret reușit?

Dan Cristian Griga: Pe langa partea tehnica de setare a camerei fara chimia potrivita cu subiectul nu cred ca pot obtine ce imi doresc.

 Both Gyula: Un element foarte important la mine, sa transmita emotie, daca se poate sa transmita si mesaj, si nu in ultimul rand sa redea cate ceva din personalitatea omului.

Marilena Petrescu: Un portret reușit pentru mine este cel în care poți suprinde o emoție reală. Atunci când emoția este transmisă și privitorului înseamnă ca fotografia și-a atins scopul.

Mihai Sotir: Tehnic – umbrele si nuantele culorilor. Practic – gestualitatea si in mod particular ochii. Sunt cea mai expresiva parte a corpului uman. A,daa …. compozitia! Rar un portret bun nu are o compozitie pe masura, fie ea cat de simpla.

Teodora Codreanu: Frumusetea nevazuta a persoanei fotografiate


     Cum reușești să creezi o conexiune cu persoana fotografiată?

Dan Cristian Griga:Este nevoie de comunicare, sinceritate, transparenta si claritate. Cu acei oameni care nu au mai avut tangente cu fotografi sau nu au fost abordati asa spontan, cum o mai fac eu pe strada, e nevoie de o adevarata lupta de convingere. Si atunci incep complimente despre infatisare, atitudine, tinuta, sansa de a face parte dintr-o expozitie, de a fi vazut sau vazuta de o lume intreaga….

Both Gyula: Poate trasatura ce nu prea se poate invata, eu simt imediat modelul, dar si petrec mult timp cu ei, poate si rutina ajuta.

Marilena Petrescu: Până acum nu mi-am format un stil propriu doar am învățat de la cei mai buni. Nu am un studio și de aceea particip la workshop-uri pentru a învăța să lucrez cu modele într-un studio echipat corespunzător.

Mihai Sotir: Depinde. Uneori este usor, persoane care au mai pozat sau care isi doresc fotografie de portret iti usureaza mult munca. In schimb, persoanele introvertite sunt cel mai dificil de incadrat intr un portret reusit.  Dar, daca treci cu tact de bariera pe care ei o pun in fata aparatului foto, poti surprinde cele mai profunde trairi. Cele mai naturale emotii le ofera copiii. Nu sunt contaminati de materialismul adultilor.

Teodora Codreanu: Comunicarea si realizarea unei atmosfere relaxante in timpul sesiunii de foto.


  Folosind lumina naturală sau artificială – ce preferi și de ce?

Dan Cristian Griga: Prefer lumina artificala din motive de creativitate. Avand posibilitatea de a directiona lumina cum vreau, de unde vreau, sa folosesc cate surse de lumina vreau, la ce intensitate vreau, consider ca este de mai marea ajutor pentru a obtine rezultaul dorit.

Both Gyula: Prefer lumina naturala, dar folosesc si artificiala. Lumina naturala este mai avantajos,de multe ori este la indemana, cea artificiala este mai complexa, necesita cunostinte ai  nevoie de stative, este mai anevoios.

Marilena Petrescu: Lumina naturală câteodată bate de departe toate blițurile și luminile pe care le folosești într-o fotografie. Dar în studio blițurile îți permit să fii creativ și să obții efecte deosebite care încântă ochiul privitorului.

Personal prefer blițurile de studio, dar fotografiez portrete de câte ori am ocazia, fie că este vorba de lumină naturală sau lumină artificială. Am fotografii de portret în lumină naturală cu cei dragi mie, pe care le-am printat sub formă de album si le-am oferit cadou cu ocazia sărbătorilor de iarnă. De asemenea, la workshop-ul lui Toma Bonciu am fotografiat atât în lumină naturală cât și continuă. Bineînțeles, la acestea se adaugă fotografiile realizate în studio la workshop-urile la care am participat. Unele dintre ele le-am postat la expozițiile organizate de diferite grupuri printre care si grupul vostru, La Conacul Fotografilor.

Mihai Sotir: De preferat lucrez in studio. Pot controla lumina asa cum imi doresc. Nu ma grabesc si nu sunt conditionat de tonalitatea luminii naturale. 

Teodora Codreanu: Ambele.


   Care este provocarea cea mai mare în fotografia de portret?

Dan Cristian Griga: Sa surprind acea expresie pe care mi-o doresc, acea expresie care sa transmita mesajul la care ma gandesc eu.

Both Gyula: Sa surprinz in asa fel sa redai un pic din sufletul omului.

Marilena Petrescu: Pentru mine provocarea cea mai mare este să reușesc să-mi amenajez un studio unde să pot lucra cu modele. Provocarea reală este să surprinzi emoția pură.

Mihai Sotir: Hmm ….. sa poti trece de timiditate unei persoane care se considera nefotogenica si, in cateva fotografii sa-i  poti arata ca este un Om pe care elea nu il stie! Sa ii oferi cea mai emotionala si naturala varianta a sa!

Teodora Codreanu: Cea mai mare provocare este sa realizezi o fotografie de portret “Deosebita” unei persoane care nu a avut pana atunci nici o fotografie reusita.


   Ai o poveste memorabilă legată de un portret pe care l-ai realizat?

Dan Cristian Griga: Cu siguranta exeperientele care le am cu oamenii strazii au pentru mine un impact emotional mai semnificativ. Le descopar povestea, parca intru in ea si lucrand pe portretele lor am altfel de trairi .

Both Gyula:Am mai multe, dar cred cea mai interesanta este totus o familie de tigani unde am ajuns intamplator, merg mult in comunitate de tigani. Am observat in gradina unei gospodarii cum lucreaza pirandele, iar un tigan mandru se uita la iele, am intrat am intrebat daca-i deranjeaza sa fac cateva fotografii. Am discutat mult cu domnul, intre timp femeile isi vedeau de treaba, ma intrebat daca nu fac niste fotografii din atelierul lui, el fiind fierar. Cand am auzit oferta deja imi sclipeau ochi, stiam ca merita incercat. Cand am intrat in atelierul lui am ramas masca, asa ceva caut mereu, atelier de fierarie autentic cu suflator din piele si tiganul fierar o fata foarte interesanta. Am folosit numai lumina naturala ce intra in atelier foarte frumos, am pus un tiganus sa ma ajute cu o blenda mare pus intrun geam, sa mai umplem dim umbrele mai mari. Intre timp apare si fratele, cu o mustata mare, no zic avem toate elementele pentru o fotografie reusita, Unu tragea de suflator celalat la nicovala cu ciocanul. Am facut mai multe cadre, dar a ramas unul mai deosebit, amandoi privesc spre aparat foarte mandrii, fotografia reda ambianta din atelierul foarte vechi, cu doi fierari foarte mandrii. Aceasta fotografie a fost expusa in marimea 100cmx70cm, in mai multe locuri in tara si in strainatate, am participat la concursuri cu el, dar cel mai mandru sunt de expunerea printre alte lucrari in holul Parlamentului Romaniei timp de trei saptamani. Si uite asa s-a nascut o prietenie, si ma intorc cu placere de mai multe ori la ei la fotografiat.

Folosesc termenul de tigan, ca am foarte multi prieteni in randul comunitatii si nu se supara ba din contra sunt mandrii de etnia lor.

Marilena Petrescu: Am obiceiul atunci când merg la un workshop să încerc să realizez o fotografie pe care să nu o aibă si ceilalți participanți, să fie numai a mea. Asa am procedat si la workshop-ul din 2024 organizat de Alin Panaite unde l-a avut ca invitat pe Claudiu Guraliuc. Într-o pauză când Dana, persoana responsabilă cu machiajul și ținuta modelului, o pregătea pe Maria, modelul nostru, le-am surprins într-o fotografie.

      Întâlnirea cu Claudiu Guraliuc pentru mine a fost ceva extraordinar. Am fost uimită de munca lui, de fotografiile lui pentru care cuvântul excepțional nu este suficient.

      In timp ce toată lumea înregistra tot ce spunea Claudiu, eu refuzam să cred că voi putea să ating acel nivel și nu am înregistrat, în schimb am luat notițe despre editarea portretelor. După terminarea workshop-ului câteva zile m-am tot gândit la ce-am învățat acolo și am pus mâna pe laptop, am deschis Photoshop-ul, am încărcat fotografia despre care v-am vorbit mai sus și m-am pus pe treabă. Vroiam să văd cât am înțeles din ceea ce ne arătase Claudiu. Ulterior, am editat și alte fotografii realizate la acel workshop.

 Fotografiile editate vi le-am trimis vouă pentru expoziția itinerantă din 2024 și pentru volumul al II-lea al Albumului La Conacul Fotografilor, iar surpriza mea a fost că la finalul expoziției itinerante acea fotografie unicat cu Dana și Maria a fost printre cele selectate să rămână la Muzeul Metropolitan București si am donat-o cu mare plăcere. Iată că nimic nu este imposibil. Ceea ce părea un obstacol de netrecut, cu îndrumare din partea lui Claudiu Guraliuc și puțin efort din partea mea, a devenit posibil.

Mihai Sotir: Nu am povesti memorabile. Ceea ce fac este o interactiune umana cu finalitate fotografica.  Memorabila este bucuria celeicelui care priveste cateva secunde fotografia finala si spune- ”Nu creed ….. este atat de frumoasa!”

Teodora Codreanu: Inca nu am avut parte de asa ceva…


   Ce sfat ai oferi unui fotograf aflat la început de drum în fotografia de portret?

Dan Cristian Griga: Exercitiu…mama invataturii, cat de mult si cat de des. Sa ii nrmareasca pe cei mai apreciati fotografi si sa inteleaga ce fac ei bine.

Both Gyula: Sa se aventureze in lumea asta frumoasa a portretelor, necesita multa munca, studiu dar merita, ai feedback dela oameni, cea ce nu se intampla in multe domenii din fotografie.

Marilena Petrescu: Să învețe de la cei mai buni și să exerseze de câte ori are ocazia.

Mihai Sotir: Nu sunt in masura sa ofer sfaturi. Totusi, pot spune ca, sa gresesti o fotografie sau mai multe, nu este grav. Dar, sa faci fotografie fara pasiune, este inacceptabil! Nu ai nevoie de ultima generatie de aparat foto. Nici macar de cea precedenta. Iti este suficient un aparat foto decent si un obiectiv.  In timp te vei lamurii de ce ai nevoie cu adevarat.  Nu căuta secrete când tot ce ai nevoie sunt repetiții.   Mereu! Tot timpul! Si nu abandona. Niciodata! Cea mai buna fotografie este urmatoarea!

Teodora Codreanu: Cel mai bun sfat este sa urmareasca cei mai buni fotografi de portret si sa inceapa sa fotografieze si el, dar in stilul lui.


    Cum îți găsești inspirația sau modelele pentru portrete?

Dan Cristian Griga: Sunt de cele mai multe ori spontan. Lucrez prea putin dupa scenarii sau facand vreo regie, lucru care il apreciez la cativa fotografi care fac acest lucru foarte bine.

Both Gyula: In cazul meu este pasiunea, si bucuria de a lucra cu oamenii, merg foarte mult in comunitati izolate, caut traditia obiceiurile autentice, sunt foarte mult intre oameni.

Marilena Petrescu:Având în vedere că nu am un studio, iar fotografiile de portret realizate în studio au fost făcute la workshop-uri, eu am avut doar meritul de a participa și a fotografia. Organizatorii au fost cei care au adus modelele și ne-au învățat despre possing-uri și scheme de lumini. 

Mihai Sotir: Cred ca fara imaginatie nu se poate face fotografie. Sau, ar fi foarte dificil. Vizualizez foarte multe fotografii. Imi creez o cultura fotografica si ma inspir din ceea ce am vazut. Asta nu inseamna ca voi copia cadre care mi au atras atentia. Nici nu ar fi posibil. Oamenii au personalitati si nu ii poti pune sa mimeze atitudinea dintr o fotografie anume. Ar fi un ”copy-paste” fara viata. Trebuie sa stii daca compozitia pe care o ai in minte se potriveste cu persoana pe care o fotografiezi.  Cum gasesc modelele Cat se poate de simplu! Daca o persoana imi atrage atentia dpdv fotografic, o abordez, ii spun intentiile mele si poate accepta sau nu.  Pura intamplare, eram la frizer, si un tip imi atrage atentia prin expresivitatea sa. I-am oferit o carte de vizita explicandu i ce vreau sa fac. A doua zi, a sunat telefonul – Vreau o sedinta foto!

Teodora Codreanu: Inspiratia o gasesc studiind multe imagini, fotografii,tablouri


  Există un portret din portofoliul tău care te reprezintă cel mai bine? Ne poți spune povestea lui? 

Marilena Petrescu: Există un portret care mă reprezintă pentru că ideea, possing-ul și jocul cu lumina îmi aparțin sută la sută. Model a fost soțul meu care s-a oferit să mă ajute și a dat dovada de multă răbdare. Este o fotografie realizată la începuturile mele ca fotograf posesor de dsrl, culmea cu Canon 4000D, aparatul pe care l-am poreclit “trăbănțel” și obiectivul de 50 mm f 1.8, în lumină naturală, la noi acasă.

Mihai Sotir: Este o fotografe ce face parte dintr o serie a unei sedinte foto. Lucrez la un proiect – ”Romania , tara mea”. O colectie de fotografii care se straduieste sa surprinda in imagini frumusetea costumului popular romanesc. Cand voi avea un numar reprezentativ de fotografii, am sa organizez o expozitie pe aceasta tema si poate voi publica un album  dedicat portului popular romanesc.

Teodora Codreanu: Joaca luminii cu umbrele.


   Cum vezi evoluția portretului în era digitală și a rețelelor sociale?

Dan Cristian Griga: Suntem multi portretisti, tot mai multi dar mie imi place acest lucru. Era digitala a contribuit la acest lucru facand totul mult mai usor, de la aparate tot mai performante la softuri foarte friendly.

Pentru mine principala provocare dincolo de partea tehnica este emotia.

Both Gyula:Nu este lumea mea portretele create de inteligenta artificiala, dar sunt convins ca o sa-si gaseasca segmentul in arta fotografiei.

Marilena Petrescu:Apariția inteligenței artificiale și a numeroaselor aplicații de editare și prelucrare dedicate fotografiei ne permit să creăm portrete care ating perfecțiunea. Dar se naște întrebarea: Dacă aplicăm atâtea artificii ce mai numim fotografie? Un lucru este cert: fotografia este imaginea rezultată din camera foto. Dar dacă și camera foto intervine asupra imaginii pe care o afișează la final pe display? Vom afla curând pentru că viitorul este aproape.

 Mihai Sotir: Cu milioane de imagini care invadeaza privirea zilnic in retelele sociale este dificil sa iti faci observata prezenta, ca fotograf. Sau sa faci observata fotografia pe care o faci. Dar, cu cat mai greu, cu atat mai durabila este prezenta ta in online. Cred ca vor rezista cei mai buni. Buni, insemnand creativi, perseverenti, muncitori. Social media este sita care cerne.  Oferi calitate,mesaj – ai sanse. Nu …. ramai doar un numar de cont anonim intr o retea sociala. Cel mult, un colectionar de ”like uri”. Sunt convins ca fotografia va evolua. Depinde de calitatea continutului oferit!

Teodora Codreanu: Fotografia o sa ramana autentica atat timp cat este pasiune si se doreste frumusetea realului.

 Multumim frumos pentru participare si va dorim mult succes pe mai departe!

Un articol de: Bajan Sorin

 

 

Leave a Reply

0 Shares
Share via
Copy link